Visie en doelen




Het Leerorkest wil zoveel mogelijk kinderen de kans geven om te ontdekken hoe leuk en magisch het is om een instrument te bespelen en samen muziek te maken.


Aan de basis ligt de visie waar het Leerorkest voor staat: democratisering van muziekeducatie. Initiatiefnemer en directeur Marco de Souza vertelt: ‘Wij vinden dat kunst voor iedereen is. Maar muziekeducatie is vaak zo georganiseerd, dat het hoogdrempelig en kostbaar is. Wij willen ervoor zorgen dat de drempel veel lager wordt, zodat kinderen in achterstandsposities evengoed de kans krijgen om muziek te leren maken en ook thuis een instrument hebben om te kunnen oefenen.’
 

Groeien en genieten door muziek


Muziek heeft kinderen zoveel te bieden. Het is niet alleen heel leuk om te doen, maar ook bewezen goed voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Muziek maken, maakt kinderen slim, sociaal én gelukkig. Er komt zoveel bij kijken, concentratie, discipline, doorzetten. Zorg dragen voor je eigen muziekinstrument. In een orkest leer je samenwerken en naar elkaar luisteren. Samen optreden zorgt voor onvergetelijke ervaringen. Je competent voelen en trots zijn. Daar groeien kinderen enorm van.
 

Ieder kind heeft talent


Voor ons betekent talentontwikkeling dat een kind de kans krijgt om te leren genieten van kunst en cultuur en om te ontdekken wat het zelf allemaal kan voortbrengen. In de basisschoolleeftijd zijn kinderen het meest ontvankelijk voor muzikale ontwikkeling. Op jonge leeftijd wordt de kiem gelegd voor de toekomst. In het Leerorkest worden alle sluimerende talenten aangesproken, van enthousiast amateur of genietende toeschouwer tot toekomstig professioneel muzikant.
 

Gelijke kansen met Leerorkest op school


Met een Leerorkest op school krijgt ieder kind de kans om de positieve effecten van muziek te ervaren. Net zoals ieder kind ook leert lezen en schrijven. De opzet van het Leerorkest is dat alle kinderen vanaf groep 5 een muziekinstrument leren bespelen door wekelijkse muziekles van professionele muziekdocenten, op school, onder schooltijd. Zij leren spelen op de gangbare muziekinstrumenten van het symphonieorkest: viool, altviool, cello, contrabas, harp, dwarsfluit, klarinet, hobo, fagot, trompet, trombone, hoorn en slagwerk. Vervolgens gaat het om samenspel, repetities en optredens. Ook zijn er naschoolse talentorkesten en vervolgtrajecten in het voortgezet onderwijs.
 

Verbinding en verrijking


Nog een positief effect: een Leerorkest op school verbindt. Niet alleen met elkaar op school, maar ook met een veel groter geheel van muziektradities in Nederland. Voor veel kinderen is kennismaken met een symfonisch muziekinstrument en klassieke muziek absoluut niet vanzelfsprekend. De drempel naar de muziekschool is vaak hoog, net als de drempel naar een concertzaal. Het Leerorkest geeft deze kinderen de kans om spelers te zijn in plaats van buitenstaanders. Daar plukt het zijn of haar hele leven de vruchten van. En: hoe meer kinderen muziek maken, hoe mooier Nederland klinkt.
 

Verder lezen?


Interview met Marco de Souza uit het boekje Klinkende waarden. Hoe muziek de wereld beter maakt, door Mireille Heijltjes.

In februari 2016 is een boek verschenen, Violen in de gymzaal, over de visie van het Leerorkest.