Verica komt 2 dagen per week naar het kantoor van het Leerorkest om als Filmspotter het videoarchiefmateriaal in kaart te brengen. Ze kijkt alle bijzondere evenementen en concerten met de kinderen nog eens na, en noteert daarbij precies welke personen en handelingen er te zien zijn.
Verica heeft een schema voor zich op de computer. Ze vult exact in, met een tijdcode, wat er op een video te zien is, welke personen en welke handelingen. Het Leerorkest heeft de afgelopen jaren veel bijzondere evenementen gehad, concerten met grote groepen kinderen en allerlei prominente gasten. Verica brengt ze in kaart, zodat een andere vrijwilliger, Lucia, sneller kan editen en compilaties kan maken van de meest bijzondere momenten.
Bij het interview bekijkt Verica juist het eerste grote optreden van het Leerorkest in Het Concertgebouw in Amsterdam, in 2009. De toenmalig minister van onderwijs en cultuur, Ronald Plasterk, kwam toen luisteren – dat was een heel belangrijk moment in de geschiedenis van het Leerorkest. Topviolist Emmy Verhey speelde met de kinderen mee. Helen MacDougall had een solo op hoorn als ‘huilende olifant’. Het muziekstuk Peter en de Olifant, naar een verhaal van Yoep van ’t Hek, was een geweldig stuk voor kinderen. De olifant had een laag zelfbeeld, vond zichzelf te dik. In een lachspiegel werd hij slank, en een gelukkige olifant.
‘Het Concertgebouw, dat is dé top, voor iedereen, voor ieder kind. Als je daar mag staan, ben je echt de happy one,’ vertelt Verica. Ze geniet ervan om de video terug te kijken en de kinderen te zien stralen. ‘Gerda Havertong was de verteller, dat is ook een kanjer.’
Verica leerde het Leerorkest kennen via het Werk-Integratieproject van de Gemeente Amsterdam, via haar klantmanager. Er was een vrijwilligersvacature voor een Filmspotter. ‘Ik had geen idee. Ik wist letterlijk van toeten nog blazen,’ vertelt Verica. ‘Waar begin ik aan, dacht ik, ik wist niets van klassieke muziek of instrumenten. Maar ik heb het werk opgepakt en begon het heel leuk te vinden. Daarom kom ik nu ook een extra dagdeel.’
Het leukste aan haar werk vindt ze het bekijken van de filmpjes zelf. Met terugwerkende kracht maakt ze een groot deel van de historie van het Leerorkest mee. Ze ziet hoeveel moeite het heeft gekost om zo ver te komen en welke mensen er allemaal mee hebben gedaan. ‘Daar spreek ik mijn oprechte bewondering voor uit’, zegt Verica. ‘Het Leerorkest is zo belangrijk voor de maatschappij, het mag echt niet wegbezuinigd worden. Kinderen uit alle lagen van de bevolking, het maakt niet uit van welke religie, cultuur of lichamelijke gesteldheid, moeten de kans krijgen om een instrument te bespelen en er samen iets moois van te maken,’ vertelt ze vol vuur. ‘Het is zo’n positieve manier om je tijd mee door te brengen.’
Vrijwilligers zijn onmisbaar voor het Leerorkest. Wil je ook meehelpen om Leerorkesten te laten bloeien? Word vrijwilliger bij het Leerorkest