Koninklijk Huis Jaaroverzicht 2016 over lustrumconcert

In de mediaNieuws

Vandaag een jaar geleden, op 9 maart 2016, waren meer dan duizend kinderen samen met hun muziekdocenten en het voltallige Nederlands Philharmonisch Orkest in rep en roer voor het grote lustrumconcert van het Leerorkest, voor de viering van het tienjarig bestaan. Een muziekfeest waar we nog regelmatig en met veel plezier aan terug denken!

KONINKLIJK HUIS – Het bezoek van Hare Majesteit Koningin Máxima aan het lustrumconcert van het Leerorkest staat ook in het Jaaroverzicht 2016 van het Koninklijk Huis:

‘HET MUZIKALE VUUR’

Muziekschooldirecteur Marco de Souza en een aantal basisscholen in Amsterdam Zuidoost begonnen in 2006 met iets nieuws: het Leerorkest. Kinderen vanaf groep 5 leren onder schooltijd een muziekinstrument bespelen en vormen samen op school een symfonieorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest sloot zich bij het initiatief aan: jonge muzikanten kregen begeleiding van NedPhO-musici die hetzelfde instrument bespelen. Het muzikale vuur verbreidde zich snel. Ook op andere plekken in Nederland gingen Leerorkesten van start.

Het tienjarig bestaan van het Leerorkest werd op 9 maart groots gevierd in Amsterdam. Hare Majesteit Koningin Máxima was erbij als erevoorzitter van het platform ambassadeurs ‘Meer Muziek in de Klas’. Het werd een spetterend optreden van ruim duizend kinderen, samen met onder andere operazangeres Tania Kross. Een van de musici was de elfjarige Sanne Wiering. Zij bespeelde de viool die Koningin Máxima op Koningsdag 2015 kreeg in Dordrecht, en die zij doorgaf aan het Instrumentendepot van het Leerorkest. Sanne: “Omdat mijn vriendin viool speelde, heb ik ook viool gekozen. Ik vond het geluid heel mooi. Het is best spannend, maar ik vind het leuk om hier te spelen voor zoveel mensen.”

Om nieuwe scholen enthousiast te maken voor het Leerorkest is een handboek gemaakt: Zó werkt instrumentaal muziekonderwijs op school. Koningin Máxima ontving het eerste exemplaar tijdens het muziekfeest, dat werd afgesloten met een gloedvolle uitvoering van Brand New Day.

Bekijk pagina Jaaroverzicht Koninklijk Huis 2016