Ook bij andere lessen zaten de ouders vaak in dezelfde kamer en luisterden mee. Een heel positieve ervaring, waardoor ze nog meer betrokken zijn geraakt bij de muziekles en de ouders hun kind beter kunnen helpen en stimuleren met oefenen. Er was bovendien veel persoonlijk contact tussen de docent en leerling waarvoor tijdens de gewone les op school niet altijd de ruimte is, zo zijn er foto’s uitgewisseld van huisdieren en andere hobby’s. Tegelijkertijd was het ook nuttig en leerzaam om te zien in welke situatie de kinderen soms thuis oefenen. Soms zit de leerling in de woonkamer terwijl op de bank familie zit te praten of tv te kijken. Of er komt een broertje of zusje langs om trots een tekening te laten zien.
Rondje op de fiets
Muziekdocenten hebben wel op de fiets rondjes gemaakt langs hun leerlingen om bladmuziek langs te brengen of een lessenaar die thuis ontbrak of om die ene snaar te repareren. Een van de docenten heeft met haar groepje op het schoolplein afgesproken voor een stemles, om hun instrumenten goed te leren stemmen. Fijne momenten om elkaar (zij het kort en op afstand) toch weer even te zien. Docenten hebben wel gemerkt dat je moeilijk kan corrigeren op handhouding, vingerzetting of speelhouding. En je kan ook niet even een stukje samenspelen, dat werkt niet met een online verbinding. Maar de individuele aandacht doet veel kinderen goed. Al missen ze elkaar en het samenspelen ook. Er zijn wel alternatieven gezocht om even met z’n allen online samen te komen, bijvoorbeeld met een Wijktalentorkest-Corona-Quiz. Dan zie je hoe belangrijk de band met elkaar is.
Programma Earz
De basisscholen kregen van het Leerorkest elke week filmpjes die opgenomen zijn door onze muziekdocenten toegestuurd én nieuwe opdrachten in het programma Earz om met de leerlingen te delen. Kinderen kunnen thuis op een computer, laptop, tablet of zelfs smartphone inloggen op Earz en zelfstandig oefenen. Nu moeten alle opdrachten en spellen zo in elkaar gezet worden dat kinderen het thuis al doende kunnen leren, zonder uitleg van een muziekdocent. Gelukkig is er heel veel mogelijk. In de spellen die gedeeld zijn leren de kinderen bijvoorbeeld verschillende instrumenten herkennen, geluiden herkennen, dynamiek, niet alleen herkennen maar ook weten wat piano en forte betekent, muziekstijlen herkennen, noten lezen (noten en rusten, hoe heten de noten, hoe lang duren ze), orkest en instrumenten, welke plaats hebben instrumenten in een orkest, wat doet de dirigent.
Zanglessen
Ook zijn er met groepen leerlingen van verschillende scholen filmpjes gedeeld van zanglessen. Deze leerlingen bereidden zich ook voor om in het grote koor te zingen voor het lustrumconcert in Het Concertgebouw. Muziekdocent Floor maakte filmpjes met allerlei zangoefeningen. Het concert is uitgesteld naar volgend jaar, maar dan kunnen ze nog extra goed oefenen.
Klaar voor wekelijks les op locatie
Het Leerorkest is er klaar voor om de wekelijkse les weer op te pakken (zie ook de Leerorkest corona update). Een aantal Wijktalentorkesten is deze week samengekomen voor een bijzondere repetitie met elkaar in het kader van het lustrumlied. We zullen grotendeels online lessen blijven aanbieden tot de zomervakantie en we blijven verbinding maken. En we kijken enorm uit naar het nieuwe schooljaar, waarin we elkaar weer allemaal, met nieuwe kennis en ervaring, gaan ontmoeten.
Boven foto uit archief: Bij Noah thuis