Opera in je klas: dat vergeet je nooit meer!

NieuwsVerhalen

Ter voorbereiding van het Leerorkest Lustrumconcert gaven operazangeressen van De Nationale Opera muziekles aan leerlingen van zeventien Amsterdamse Leerorkest-scholen. Operazangeres Wendeline van Houten studeerde twee stukken uit de opera Carmen met de leerlingen in en vertelt over haar ervaringen. ‘Opera roept allerlei emoties op bij de kinderen.’

In januari 2016 gaven vier operazangeressen van De Nationale Opera speciale muzieklessen op zeventien scholen van het Leerorkest. De lessen werden gegeven in het kader van het project Opera in je klas van de afdeling Educatie & Participatie van De Nationale Opera. Opera in je klas wil kinderen kennis laten maken met de kunstvorm opera en de bijbehorende manier van zingen. Het afgelopen jaar bereikte De Nationale Opera al 3.000 Amsterdamse leerlingen met dit project.

Bijzondere samenwerking

Wendeline van Houten is een van de zangeressen die de leerlingen een kijkje gaf in de wereld van de opera. Voor deze bijzondere samenwerking tussen het Leerorkest en De Nationale Opera bezocht ze scholen in verschillende Amsterdamse wijken, zoals ’t Koggeschip en de J.P. Coenschool. Ze vertelt: ‘Tijdens het Lustrumconcert zingen de kinderen de koorstukken van de aria’s Toreador en Habanera uit de opera Carmen. In de muziekles heb ik eerst verteld waar de opera Carmen over gaat. Vervolgens heb ik een stukje voorgezongen.’

Van zo dichtbij een klassiek geschoolde zangeres opera horen zingen, roept volgens Wendeline altijd veel emoties op bij de kinderen. ‘Ik zing in de klas mee met een karaoke-band van de opera. Vaak snappen de leerlingen in eerst instantie niet waar de zangstem vandaan komt als ik begin. Mijn zingen maakt altijd veel los in de klas; kinderen vinden het soms gek klinken en beginnen te giechelen, anderen zijn vol bewondering aan het luisteren, en ik heb ook meegemaakt dat een kind begon te huilen. Leerkrachten vertellen mij vaak achteraf dat het zo leuk was om hun leerlingen tijdens de muziekles op een andere manier mee te maken. Ze vinden het zelf vaak ook bijzonder om van zo dichtbij een operazangeres te horen zingen.’

Zingen met je hele lijf

Voordat de Leerorkest-leerlingen tijdens de muziekles zelf opera gingen zingen, deed Wendeline een aantal oefeningen met de klas. ‘We hebben eerst de stem opgewarmd met zangoefeningen. Ik wil de kinderen daarmee laten ervaren wat het verschil is tussen een gewone stem én een opera-stem, waarbij boventonen en resonance belangrijk zijn. En we hebben ritmespelletjes gedaan met klappen en stampen. Opera zing je met je hele lijf, vandaar dat ik ze met oefeningen bewust wil maken van hun lichaam.’

De leerlingen zingen tijdens het Lustrumconcert de koorstukken van de aria’s in het Frans. ‘Ik had verwacht dat de leerlingen veel moeite zouden hebben met de Franse taal,’ zegt Wendeline, ‘maar omdat veel kinderen in Amsterdam tweetalig opgevoed worden, hadden ze het best snel onder de knie. Vervolgens heb ik met ze gewerkt aan zingen met overtuiging, bijvoorbeeld als een hele stoere Carmen.’

Op de vraag waarom Opera in je klas een belangrijk project is voor basisscholen antwoordt Wendeline: ‘Opera in je klas laat kinderen kennis maken met een manier van zingen waar ze in hun dagelijks leven weinig mee in aanraking komen. Ik zie aan de reacties van de leerlingen tijdens mijn lessen dat het voor hun een ervaring is die ze nooit meer zullen vergeten. Ik hoop dat het ze stimuleert om later zelf naar de opera te gaan.’

Bekijk een filmpje over Opera in je klas