‘Doen wat we kunnen met digitaal materiaal en online lessen…’

Nieuws

Ook het Leerorkest beleeft nu uitzonderlijke tijden. ‘We zijn gelijk op zoek gegaan naar alternatieven voor onze leerlingen, zoals het beschikbaar maken van digitaal lesmateriaal en online muziekles van de Leerorkest-docent,’ vertelt Heerte Wiersma, hoofd educatie, ‘zodat kinderen thuis goed kunnen oefenen.’

Stichting Leerorkest werkt met ongeveer 100 freelance muziekdocenten in Amsterdam die de Leerorkest-lessen verzorgen op scholen en naschools. Al die activiteiten zijn momenteel volgens de richtlijnen van het RIVM opgeschort. Wiersma: ‘De vraag was niet alleen wat kunnen we voor de kinderen betekenen, maar ook wat ligt binnen onze mogelijkheden richting de muziekdocenten. We hebben daar zo constructief mogelijk op gereageerd.’

Gelijk na de bekendmaking van de maatregelen stroomden ook de tips en suggesties binnen van muziekdocenten over het geven van online muziekles. Daar is een verzameldocument van gemaakt dat weer is gedeeld met alle docenten, zodat iedereen kan profiteren van elkaars kennis en ervaring.

‘Momenteel kunnen we vooral iets betekenen voor de kinderen van onze Wijktalentorkesten, die hebben allemaal een muziekinstrument te leen thuis.’ Vanuit het Expertisecentrum van het Leerorkest is gelijk gewerkt aan digitaal lesmateriaal waarmee de leerlingen hun eigen orkestpartijen kunnen oefenen. Daarnaast zijn er filmpjes beschikbaar die kinderen helpen bij het thuis stemmen van hun muziekinstrument en het onderhoud. Ook leggen de muziekdocenten contact met de kinderen voor online les.

Online les: kinderen genieten van de aandacht

Muziekdocent Willy Slingerland heeft al een aantal keer online les gegeven, zij heeft leerlingen op koperblaasinstrumenten, hoorn, trompet en bariton. ‘Het is echt heel leuk. Ik merk dat de kinderen genieten van de 1-op-1 aandacht. Ouders werken ook heel enthousiast mee. Ik heb trompettisten in Noord en Nieuw-West, zij werken aan best moeilijke stukken voor het lustrumconcert. Ze doen enorm hun best. Ik heb tegen de ouders gezegd: ze hebben gelukkig een instrument thuis, dat is heel wat anders dan gamen, ze kunnen nu iedere dag goed oefenen.’

Basisscholen hebben interesse getoond voor online muzieklessen voor al hun leerlingen, ook voor de kinderen die geen instrument hebben thuis, daar werkt het Leerorkest ook aan. Een zangdocent maakt bijvoorbeeld een Youtube-filmpje zodat kinderen mee kunnen zingen met een koorpartij.

Wiersma: ‘Het is natuurlijk even zoeken naar wat werkt. Samen muziek maken is een uitdaging omdat er vaak vertraging op de lijn zit en de kwaliteit van de internetverbindingen heel wisselend is.’ Muzikaal is het misschien niet ideaal, maar het is ook gewoon gezellig om elkaar even te zien. In plaats van groepsles wordt nu vaak gekozen voor individuele les, wat prima gaat met bijvoorbeeld Whatsapp, Facetime, Skype of Zoom.

Via digitaal oefenmateriaal en Youtube-filmpjes kunnen grote groepen kinderen bereikt worden. We willen ze graag een hart onder de riem steken, het is een moeilijke tijd, maar we blijven positief en vooruitkijken. Straks maken we gewoon weer samen muziek.

Instructiefilmpjes: hoe stem en onderhoud ik thuis mijn instrument