HET PAROOL – Ter ere van het honderdjarig jubileum van de AMVJ portretteren we Amsterdammers die kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle kinderen en jongeren.
Marco de Souza. Directeur van het Leerorkest
“Muziek was tijdens mijn moeilijke jeugd in Brazilie mijn redding: ik voelde me erin thuis en het was ook een middel om met vrienden te communiceren. Mijn vader vond mijn wens om muzikant te worden helemaal niets, het was een enkele reis armoede volgens hem. Om mijn muziekles te bekostigen, ging ik bijverdienen als mentor van kinderen in de favela’s. Zij hadden geen geld, maar wel een enorm gevoel van eigenwaarde. Dat werd later de basis van het Leerorkest: alle kinderen moeten worden gezien en gehoord. In Nederland werd ik directeur van het Muziekcentrum Zuidoost, maar zag dat lang niet alle kinderen uit de buurt bij ons kwamen. Veel kinderen liepen ons letterlijk voorbij. Hun ouders hadden geen geld of dachten dat hun kinderen niet goed zouden zijn. Maar: 95 procent van de mensen heeft aanleg voor muziek. Met dat in mijn achterhoofd ben ik het Leerorkest begonnen: op zo’n manier muziekles geven dat kinderen zonder enige muzikale ervaring al na drie weken in een orkest kunnen spelen. Muziek is van alle mensen, niet allen voor de mensen in Het Concertgebouw. Sinds de 19e eeuw leeft het idee dat klassieke muziek iets verhevens is voor mooie zalen. Het Leerorkest brengt klassieke muziek naar de kinderen. Zp ontwikkelen ze snel zelfvertrouwen, al hoeft het niet perfec te zijn wat ze doen. Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van talentontwikkeling, maar ik heb vooral de wens kinderen met plezier te laten spelen, gelukkig te maken met muziek. Inmiddels is de Leerorkestmethode onderdeel van het curriculum van dertig Amsterdamse basisscholen en bereiken we zo’m 10 procent van de leerlingen.”
PDF Parool-bijlage 63 culturele bereikers