De eerste groep muziekdocenten nam zaterdag plaats in de schoolbanken voor de workshopdagen van de Leerorkest Academie. Vanuit verschillende delen van het land waren ze afgereisd naar basisschool De Schakel in Amsterdam Zuidoost.
De workshops Pedagogisch tact, Creativiteit binnen het Leerorkest, Lesopbouw en werkvormen en Veiligheid in je groep leverden de deelnemers diverse eyeopeners op. Ook was er informatie over ouderparticipatie, Orkest in de Klas en de Leerorkesten in Nederland.
Vertrouwensband
Marijke van Amersfoort, oud-directeur van basisschool Samenspel, een van de eerste scholen met een Leerorkest. Ze leerde de deelnemers tijdens haar workshop Pedagogisch Tact onder meer dat een vertrouwensband opbouwen met iedere leerling van cruciaal belang is om het gedrag te begrijpen.
Ook uit de Leerorkest-gelederen kwam expertise. Patrick de Heus, dirigent van meerdere Leerorkesten, wist de docenten te enthousiasmeren voor creativiteit binnen het orkest en hoe je dat aanpakt. Frederike Maus, celliste en Leerorkestdocent met jarenlange ervaring, wist een nieuwe blik te werpen op lesopbouw en werkvormen. En Stéphanie Burgerhout, oud-leerkracht en schoolleider in het basisonderwijs en al jarenlang trainer bij Leerorkest Amsterdam, kon de docenten de nieuwste inzichten en praktische tips meegeven hoe je o.a. pestgedrag aanpakt en veiligheid in je groep te verhogen.
Impact
Twee strijkers van strijkkwartet Interlude openden de dag met een miniconcert. Ze vertelden ook wat de impact van het Leerorkest voor hen persoonlijk was. Als kind in Zuidoost kwamen ze via school in aanraking met klassieke muziek dankzij het Leerorkest. “Vóór het Leerorkest had ik nog nooit een viool gezien, maar inmiddels speelt muziek een grote rol in mijn leven.”