Marieke Harmsen, locatiemanager op zes scholen in Amsterdam, vertelt hoe een nieuw Leerorkest-jaar van start gaat.
De scholen zijn weer begonnen en met de start van het nieuwe schooljaar gaan ook de locatiemanagers van het Leerorkest weer aan de slag. Rond de herfstvakantie starten we met de muzieklessen op school, maar voor het zover is moet er van alles geregeld worden.
Roosters, muziekdocenten, lokalen
Ik werk als locatiemanager op zes scholen die verdeeld zijn over twee clusters in Noord en Zuidoost. Voor alle scholen moeten er roosters komen, muziekdocenten ingepland, lokalen afgestemd. Ook zijn er allerlei vragen, zoals: Zitten alle kinderen nog op school die er vorig jaar ook zaten? Zijn er nieuwe kinderen op school die een instrument gaan kiezen? Welke instrumenten kunnen we uitdelen en wanneer?
Muzikale lijnen
De antwoorden zijn overal anders. Iedere school heeft zijn specifieke instrumenten waarop wordt lesgegeven, ze hebben hun eigen roosters, hun eigen ruimtes. De ene school heeft lokalen vrij zodat de muzieklessen in een klaslokaal kunnen worden gegeven, op andere scholen worden er ook gangen, tussenruimtes en docentenkamers ingezet. Ook kijken we naar de inzet van de muziekdocenten en zetten de dirigenten muzikale lijnen voor het komende jaar uit.
Teamwork
Kortom, er is van alles te doen. Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen. Het team van drie locatiemanagers en een coördinator werkt samen zodat algemene zaken besproken en afgestemd kunnen worden. Tegelijk doe je het zelf, met je ‘eigen’ muziekdocententeam, dirigent en scholen. En dat allemaal zodat de kinderen muziek leren maken, want dat is uiteindelijk waar ik en wij het voor doen.
Orkestrepetitie
In december vinden de eerste grote repetities plaatst. Na zeven weken oefenen in kleine groepjes komen wel 100 kinderen bij elkaar in een gym- of theaterzaal. De eerste repetitie van het jaar heeft altijd iets magisch: in de georganiseerde chaos komen spanning en enthousiasme samen tot het eerste samenspel als orkest!